ANNA3 | Klavecimbelconcert | Open Kerkendag | Ben Van Nespen | Zondag 5 juni 2016 | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

Zondag 5 juni 2016
Klavecimbelconcert
Open kerkendag

Ben Van Nespen

ANNA3 | Klavecimbelconcert | Open Kerkendag | Ben Van Nespen | Zondag 5 juni 2016 | Sint-Anna-ten-Drieënkerk Antwerpen Linkeroever

Uitvoerders

Ben Van Nespen

Ben Van Nespen (Antwerpen, 1978) kwam reeds op jonge leeftijd in contact met de wereld van de historische klavierinstrumenten. Als 15-jarige speelde hij zijn eerste orgelrecital, met op het programma de complete cyclus "La Nativité du Seigneur" van Olivier Messiaen. 
Hij behaalde aan het Lemmensinstituut te Leuven het meestergraads- en specialisatiediploma voor orgel bij Reitze Smits en tevens het meestergraadsdiploma voor klavecimbel bij Kris Verhelst. Daarnaast volgde hij diverse cursussen bij o.a. Jos Van Immerseel, Joris Verdin, Louis Robilliard, Ludger Lohmann, Hans-Ola Ericsson, Herman Stinders, Alan Weiss... 

Hij behaalde een 1ste prijs voor klavecimbel in de "Nationale Muziekwedstrijd van het Gemeentekrediet" ('96-'97), naast een 1ste prijs op het 7e Orgelconcours te Leiden ('98), in de categorie "20ste-eeuwse muziek". Bovendien behaalde hij behaalde hij in augustus 2009 de 1ste prijs op het orgelconcours "Musica Antiqua" te Brugge, als eerste Belg ooit in de geschiedenis van het festival. 
Als solist op orgel en klavecimbel vertolkt hij een uitgebreid repertoire, gaande van de 16de tot en met de 21ste eeuw. Hij creëerde werken van o.a. Lucien Goethals, Frans Geysen, Gerard De Clercq, Frank Nuyts, Piet Swerts, Martin Valcke en Sebastiaan Van Steenberge. Als basso continuo-speler werkte hij o.a. met de ensembles Anima Eterna, B'Rock, Concerto d'Amsterdam, Currende, Octopus, Oltremontano, Red Herring en Ricercar Consort
Tevens was hij te horen met Emanon (thans Vlaams Sinfonietta), het Telos Ensemble (12 saxofoons) en diverse "moderne" orkesten (de Filharmonie, Symfonieorkest Vlaanderen, de Beethoven Academie, …).

Hij concerteerde in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen en Zweden. Ook werkte hij mee aan operaproducties en radio-, tv- en cd-opnames. 
Momenteel is hij als leraar orgel, klavecimbel en begeleidingspraktijk werkzaam aan de muziekacademies van Wilrijk en Ekeren. 
In 2013 realiseerde hij zijn eerste solo-cd, opgenomen op het historische orgel van de St.-Pieterskerk in Turnhout.

KLANKEN en STILTE

Het podium in de weekkapel werd dit jaar tijdens de "Openkerkendag" ingenomen door de klavecimbel en bespeeld door een echte virtuoos, Ben Van Nespen. Het was zijn eerste solo optreden met dit instrument. Een kopie van een Italiaans klavecimbel van ca.1700.

Vooraf kregen we een zeer interessante inleiding over het klavecimbel. Hoe zo een instrument is opgebouwd en de wijze van spelen heel anders is dan op een piano of orgel. Daarna werd het stil, muisstil, wanneer de eerste klanken van het klavecimbel door de weekkapel klonken.

Dat dit instrument zo geliefd was bij de componisten van de 17e en 18e eeuw merkten wij ook aan zijn programma. Hij bracht werken van vier tijdgenoten die elkaar zeker op verschillende tijdstippen moeten ontmoet hebben tijdens hun verblijf in Rome. Er is zelfs geschreven dat zij soms met elkaar of tegen elkaar in competitie speelden.

De eerste componist die we te horen kregen was de Venetiaan, Alessandro Marcello waarvan hij een van de bekendste werken speelde , een concerto in d maar dan wel de transcriptie door J.S.Bach, want Bach onderschreef de kwaliteiten van Marcello.

Daarna kregen we van Domenico Zipoli, een leerling van Scarlatti, uit de 'Sonate d'Intavolatura per Organo e Cimbalo' vier verschillende westerse dansen.

Wie natuurlijk niet mocht ontbreken was G.Fr.Händel met het adagio, allegro, adagio en allegro(fuga) uit de "Suites de Pièces pour le Clavecin" dat gevolgd werd met een Aria uit de Opera Radamisto - Dolce bene.

Het concert werd afgesloten met vier sonates van Domenico Scarlatti. Zijn sonates hebben door hun stijl en technische eisen een belangrijke invloed gehad op zowel de Spaanse als Engelse klaviermuziek maar indirect ook op de Duitse, Franse en Italiaanse. Dat alles hebben we geleerd door Ben Van Nespen die elk werk van de componisten vooraf besprak. Voor elke muziekliefhebber en klavecimbelfan was het echt genieten. De staande ovatie en de commentaren nadien gaven blijk van een succesvolle namiddag.

Ben was zelf verrast hoe mooi dit klavecimbel klonk in de ruimte van de weekkapel.
Nog te herhalen…..

Monique